Ενίσχυση της αυτογνωσίας και των ομαδικών δεξιοτήτων μέσω του χορού

 
👍👉Video Original





Ενίσχυση της αυτογνωσίας και των ομαδικών δεξιοτήτων μέσω του χορού:
Έχοντας ήδη κάνει διάφορες δραστηριότητες με τα παιδιά για την ενίσχυση του ομαδικού πνεύματος, της δέσμευσης και της προθυμίας για συμβιβασμούς, θέλαμε επίσης να προωθήσουμε το "εμείς-συναίσθημα" μέσω του χορού.
Κάποια στιγμή, παράλληλα με τη μουσικοκινητική, την ελεύθερη κίνηση και το παιχνίδι, ενσωματώσαμε και το μπαλέτο στον τομέα της κινητικής αγωγής. Αυθόρμητα, προστέθηκε μια χορογραφία μπαλέτου 30 δευτερολέπτων με κλασική μουσική. Το έναυσμα ήταν η Elisa, η οποία μας είπε ότι παρακολουθεί μαθήματα κλασικού μπαλέτου για παιδιά δύο φορές την εβδομάδα, καθώς και τα παπούτσια χορού μου, τα οποία φοράω ως παντόφλες στο νηπιαγωγείο.
Η χορευτική μας ομάδα αποτελούνταν από επτά παιδιά, πέντε κορίτσια και δύο αγόρια.
Στην αρχή της μουσικής (Armand Amar - Home OST - 24 Cum Dederit), τα παιδιά περπατούν στις μύτες των ποδιών, βαριά σαν ελέφαντες, πάνω σε καρφίτσες, προσεκτικά σε ένα εύθραυστο γυάλινο πάτωμα, προσεκτικά στη λάσπη και όπως συνήθως το σκέφτονται. Ξαφνικά η μουσική εντείνεται (Letter Received/Lone Survivor). Ρίχνουμε ένα κόκκινο πανί στο πάτωμα. Τα σώματά τους ενώνονται και μαζί σχηματίζουν ένα ηφαίστειο. Ο θυμός μετατρέπεται σε δονητικό ηφαίστειο. Τα σώματά τους γίνονται φλόγες που καίνε τα πάντα στο πέρασμά τους. Και μετά γίνονται λάβα που ρέει. Η λάβα μετατρέπεται σε γλυκό σιρόπι καραμέλας, το οποίο δοκιμάζουν τα παιδιά. Πόσο νόστιμη γεύση έχει! Τελικά, το ηφαίστειο γίνεται ποτάμι που μετατρέπεται ξανά σε μια τεράστια θάλασσα. Η μουσική αλλάζει ξανά (Καλοκαιρινή βροχή - Ευανθία Ρεμπούτσικα).
Τώρα τα παιδιά κινούνται απαλά και ακούνε τη μελωδία ξαπλωμένα- ο θυμός εξαφανίζεται, υπάρχει μια ειρηνική ατμόσφαιρα.
Ένα κορίτσι παραπονέθηκε ότι δεν είχε αρκετό χώρο για να χορέψει λόγω του χορευτή της. Της εξήγησα ότι οι χορευτές που χορεύουν σε ομάδα χρειάζονται συνεχή σωματική επαφή με τους παρτενέρ τους. Διαφορετικά δεν χορεύετε σε μια ομάδα. Ένα αγόρι παραπονέθηκε ότι δεν μπορούσε να αναπνεύσει επειδή ο σύντροφός του τον κρατούσε τόσο σφιχτά. Αυτός είναι ένας άλλος κανόνας: οι χορευτές πρέπει να είναι προσεκτικοί. Αγκαλιάζουν τον παρτενέρ τους απαλά και προσεκτικά. Ένα άλλο κορίτσι είπε ότι ήθελε να είναι η πρώτη χορεύτρια. 
Τα παιδιά ήταν ενθουσιασμένα με τη δραστηριότητα και είχαν κίνητρο να μάθουν μόνα τους τη χορογραφία, ώστε να μπορούν να χορεύουν χωρίς την καθοδήγησή μου- ήθελαν απλώς να καθοδηγούνται από τη μουσική.
Στόχος της εκπαιδευτικής προσφοράς - ποιες δεξιότητες προωθούνται μέσω αυτής της δραστηριότητας:
Ο χορός είναι ένας φυσικός τρόπος κοινωνικοποίησης. Τα παιδιά ενώνουν τα χέρια τους, πλησιάζουν το ένα το άλλο και έχουν έναν κοινό στόχο, το χορό. Τα παιδιά ενθαρρύνονται να εκφραστούν μέσω του αυτοσχεδιασμού κινήσεων και χειρονομιών, ενώ παράλληλα δέχονται μουσικά ερεθίσματα. Ο χορός δίνει στα παιδιά την ευκαιρία να εκφραστούν πιο ελεύθερα και δημιουργικά. Οδηγεί σε συναισθηματική και σωματική χαλάρωση. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τα μικρά παιδιά.
Δεξιότητες Ego: Ο χορός κάνει τα πάντα λίγο πιο εύκολα. Τα παιδιά ενσωματώνονται στην κοινότητα και ο χορός έχει θετική επίδραση στην ψυχική και σωματική υγεία των παιδιών. Ο ομαδικός χορός ξυπνά την επιθυμία για κίνηση. Βοηθάει τα παιδιά να βιώσουν τον εαυτό τους ως αυτοπραγμάτωση, να αναπτύξουν την αυτοεικόνα του σώματός τους σε σχέση με το χώρο και τους συνανθρώπους τους σε διευρυμένη μορφή και έτσι να κατανοήσουν καλύτερα τις δικές τους δυνάμεις, να θέλουν να τις αναπτύξουν περαιτέρω και να ενισχύσουν την αυτοπεποίθησή τους (βλ. Beber, BBP. σ. 74). Μπορεί να συμβεί ένα συγκρατημένο παιδί στο ρόλο του λιονταριού να εκφραστεί δυνατά χτυπώντας το τύμπανο. Τα παιδιά με αυτοπεποίθηση δεν αποθαρρύνονται από τις αποτυχίες, αλλά προσπαθούν ξανά (βλ. Beber, BBP. σ. 74). Ο χορός προάγει την ανθεκτικότητα και την ευημερία των παιδιών- καθώς μαθαίνουν νέες δεξιότητες, αυξάνεται η αυτοπεποίθηση και η ανθεκτικότητά τους. 
Κοινωνικοσυναισθηματικές δεξιότητες: Τα παιδιά βιώνουν την ιδιαίτερη δυναμική της ομάδας. Κατά τη διάρκεια της δραστηριότητας εστιάζουμε στον συντονισμό και την αλληλεπίδραση με σεβασμό με τους άλλους στην ομάδα. Η σωματική επαφή μέσω του ομαδικού χορού μεταδίδει την ευαισθησία να αισθάνεται και να ορίζει κανείς τους δικούς του κανόνες και έτσι να αντιπροσωπεύει τα δικά του όρια και τα όρια των άλλων, ώστε να γίνονται σεβαστοί οι αντίστοιχοι κανόνες. (βλ. Beber, BBP. σ. 74). Προωθούνται επίσης οι διαθέσεις για δράση τόσο σε προσωπικό όσο και σε συλλογικό επίπεδο. Βασίζεται στη δημιουργία επαφής, η οποία αυξάνει την κοινωνική αντίδραση. Αυξάνει την κοινωνική ευαισθησία μέσω της διέγερσης της συμπόνιας. Απαιτεί να αντιλαμβάνεται κανείς τα συναισθήματα των άλλων και να μπαίνει στη θέση του άλλου, να εξετάζει τη δική του συμπεριφορά, να είναι σε θέση να αντιλαμβάνεται τις δικές του και τις επιθυμίες των άλλων. Η κατανόηση των κανόνων αποτελεί πρόκληση και επιτυγχάνεται μέσω της ευελιξίας και της πειθαρχίας, καθώς και της προσαρμογής σε διαφορετικές καταστάσεις στο ομαδικό παιχνίδι. Η ανοχή στην απογοήτευση προωθείται επίσης μέσω αυτού και αυτό είναι μια άλλη σημαντική συναισθηματική ικανότητα. Μεταξύ άλλων, το παιδί μαθαίνει ότι δεν χρειάζεται να βρίσκεται πάντα στο επίκεντρο της προσοχής και ότι πρέπει να μάθει να αντιμετωπίζει αποτυχίες που μπορεί να επηρεάσουν την ομάδα του1.
Στο χορό, τα παιδιά καλούνται να συνεργαστούν και να εκτελέσουν κινήσεις ως παρτενέρ σε μια ομάδα. Με αυτόν τον τρόπο μαθαίνουν να επικοινωνούν αποτελεσματικά - λεκτικά και μη λεκτικά - καθώς και να ακολουθούν τις υποδείξεις (βλ. Podbregar, Albat). 2
Πραγματικές ικανότητες: Αφηγούμενα ιστορίες που συνδέονται με διάφορα μουσικά κομμάτια διαφορετικών ρυθμών (όπως δυνατά, σιγανά, γρήγορα, αργά, ένταση και χαλάρωση, ηρεμία και ταραχή), τα παιδιά μπορούν να γνωρίσουν καλλιτεχνικά μέσα έκφρασης, να βιώσουν τους ήχους και τη σιωπή. Στις μελωδίες και τα ηχοχρώματα σε σχέση με τη δική τους συναισθηματικότητα, συνειδητοποιούν τα συναισθήματά τους προς και μέσω του πολιτισμού. (βλ. Beber, BBP. σ. 126).
Εκμάθηση μεθοδολογικών ικανοτήτων: Τα παιδιά αντιλαμβάνονται με όλες τις αισθήσεις τους και αναπτύσσουν τη φαντασία τους μέσα από ιστορίες και μουσική. Αυτό επιτρέπει στα παιδιά να αναπτύξουν τις δικές τους αισθητικές αντιλήψεις και κρίσεις και να τις ανταλλάξουν με άλλους. Οι καλλιτεχνικές δραστηριότητες και εκφράσεις των άλλων παιδιών αναγνωρίζονται και εκτιμώνται (έτσι χορεύεις εσύ, έτσι χορεύω εγώ). (βλ. Beber, BBP. σ. 126).
Μικρό αντανακλαστικό:
Με αυτόν τον τρόπο, τα παιδιά μπορούν να μάθουν να αναλαμβάνουν την ευθύνη για την ευημερία τους, όπου η νόηση, το συναίσθημα και οι κινητικές δεξιότητες είναι στενά συνδεδεμένες μεταξύ τους. Ο χορός είναι μια ευχάριστη και απολαυστική δραστηριότητα για τα παιδιά της ομάδας μας και έχει καθιερωθεί στο τμήμα μας- έτσι πραγματοποιείται τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα. 
Αυτό που μας ενθουσιάζει στην αρχή γίνεται ενοχλητικό αργότερα, όταν γίνεται μέρος της καθημερινής μας ρουτίνας. Έπρεπε να εμπλουτίσω και να διαφοροποιήσω τις δραστηριότητες για να τις κάνω και πάλι ενδιαφέρουσες για τα παιδιά.
Παιδί Α και παιδί Γ: Ήξερα ότι αυτή ήταν μια κρίσιμη φάση όπου έπρεπε να συνεχίσω να δουλεύω πάνω σε αυτό. Η σταθεροποίηση αυτής της πολύ βελτιωμένης συμπεριφοράς του παιδιού Α είναι τώρα ο περαιτέρω στόχος. Αν και δεν ήμουν σίγουρη αν η γενική συμπεριφορά του παιδιού Α είχε τελικά υποστηριχθεί και ενθαρρυνθεί ή αν αυτή η βελτίωση της συμπεριφοράς οφειλόταν στο γεγονός ότι το παιδί είχε δημιουργήσει δεσμό μαζί μου.
Από την άλλη πλευρά, υπάρχει το παιδί Γ, το οποίο φάνηκε να έχει ξεπεράσει εν μέρει τη δυσανεξία του στη ματαίωση για τρεις εβδομάδες. Ένα παράδειγμα αυτού, όταν έχανε το παιχνίδι, μπορούσε να φύγει από τον κύκλο παιχνιδιού ομαλά και χωρίς γκρίνια, μόνο με την προϋπόθεση ότι αναλάμβανε τη διοίκηση του παιχνιδιού. Το παιδί Γ μπήκε και πάλι σε μια δύσκολη φάση. Όλα όσα είχε χτίσει μέχρι τότε άρχισαν να καταρρέουν και πάλι. Χαρακτηρισμένος από τα αυτιστικά του χαρακτηριστικά, γινόταν ανυπόμονος για ώρες. Αποσύρθηκε από τις ομαδικές δραστηριότητες και έμεινε πάλι μόνος του για μεγάλα χρονικά διαστήματα.

Στη συνέχεια, θα αναφέρω τις εντυπώσεις μου από αυτή την εμπειρία και μια γενική εικόνα του βαθμού στον οποίο οι εκπαιδευτικές προσφορές συνέβαλαν θετικά στην κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών της ομάδας μας στο νηπιαγωγείο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου